Önskemål till varenda liten företagare – Vision, mission och värdegrund

Posted on Posted in Blogg100, En dag i veckan, Kärnverksamhet, Taking care of business

Här bjuder jag på några tankar och idéer om vad småföretagare kan tjäna på att reflektera över. Det är en serie som du kan följa under kategorin Soul Business. Och #blogg100 förstås!

Vem är du, vad går och står du för, vad är du som bäst på och vad behöver du hjälp med?

Att driva eget företag är för många passionerade soloföretagare en utmaning. Även om de flesta verkligen brinner för det de gör, det de är bäst på, så kan det saknas vissa fundamentala bitar vilket gör att de inte får full kraft inifrån och hela vägen ut. Jag skriver ur egen erfarenhet. Och ur insikten genom mitt arbete med företagare i mina Soul Research for Business.

 

Vision, mission och värdegrund

Varför gör du det du gör? Egentligen. Vad är det som driver dig? Innerst inne. Vart ska du och varför då? Att ha djupare mål och mening med din verksamhet ger din inre ledare kraft att föra dig framåt och utåt. Gå inåt för att växa utåt. Ta hjälp att konkretisera dina mål och du inte fixar det själv. Se bilden av hur du är i ditt optimala läge och rita, skriv, måla upp den på en plats som du kan se varje dag.

Ur researchen för självkännedom (som jag skrev om igår) kan du få många nycklar till både din mission och värdegrund. Existentiellt förankrade ord, begrepp. ledord och energinycklar formade till konkret användbara verktyg. Det abstrakta, eller det ”flummiga” för den som så vill, gör i min upplevelse ingen nytta om det bara förblir ogreppbart.

I början av min karriär som egen företagare fick jag ofta frågan vem som är min kund, vem jag vill jobba med, och svaret var ”Människor”. Häpp! Det var ju tydligt och konkret inramat. Eller? Men nu går jag händelserna i förväg. Målgrupp skriver jag om lite senare.

Back to basic!

Varför gör du det du gör? Vad är din innersta drivkraft? Ser du på det som att du har ett livsuppdrag kopplat till din affärsverksamhet så är det effektfullt att vara medveten om och förankrad i den grundenergin. Själen. Kärnan. Missionen. En existentiell drivkraft som du alltid kan luta dig tillbaka i när det blåser runt knuten, affärerna går trögt, du jobbar i motstånd eller på annat sätt frestas att lämna det du innerst inne vet att du ska och vill göra.

Se till att ha på fötterna, stå stadigt och uttryck hela dig!

Begreppet Värdegrund tycker jag fortfarande är en utmaning. För det blir liksom bara ord så länge jag inte LEVER dem. Omsätter dem i praktiken. Vi lever alla efter en värdegrund, har vi inte rannsakat och undersökt den lär den vara den som vi har fått med oss genom hur våra vuxna förebilder har levt och lärt. Vad står du och din affärsverksamhet för? Vad är viktiga fundamentala delar som utgör grunden och därmed håller hela företaget genomarbetat, trovärdigt och professionellt?

Lever du som du lär?

Har du några tankar om värdegrund, hur du ser på den och jobbar med den, tar jag tacksamt emot dem i kommentarsfältet!

Ps. Om du inte är egen företagare så vet jag att du ändå driver en viktig verksamhet – Livets verksamhet som även den är värd klarläggande av vision, mission och värdegrund!

sign300 x

#2 / 100

 

One thought on “Önskemål till varenda liten företagare – Vision, mission och värdegrund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *